Program praktyki zawodowej dla zawodu terapeuta zajęciowy
Semestr IV
- Cel praktyki zawodowej
Praktyka zawodowa ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych niezbędnych w zawodzie terapeuta zajęciowy.
- Cele szczegółowe
Po odbyciu praktyki zawodowej słuchacz:
- sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy
- dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych
- stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów
- określa cele i zadania terapii zajęciowej podopiecznego
- dobiera metody, techniki terapii dla podopiecznego w odniesieniu do jego stanu zdrowia, potrzeb, problemów oraz stopnia niepełnosprawności
- dobiera techniki terapii zajęciowej oraz metody terapeutyczne do stanu psychofizycznego podopiecznego
- opracowuje scenariusze do zajęć z terapii zajęciowej
- sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów
- sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej
- ocenia efekty terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
- dobiera narzędzia do oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym
- prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik
- planuje terapię zajęciową z podopiecznym w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności
- dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych
- charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek
- projektuje dokumentację terapeutyczną dostosowaną do typu placówki terapeutycznej
- sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce
- ocenia efekty pracy z podopiecznym na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania i monitorowania stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- dobiera narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym
- analizuje efekty uzyskane w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- analizuje czynniki wpływające na efektywność pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
- formułuje wnioski wynikające z pracy z podopiecznym na podstawie zastosowanych narzędzi diagnostycznych
- ocenia efekty przeprowadzonej terapii zajęciowej
- prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań
- analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej
- Treści kształcenia w czasie praktyki zawodowej:
- terapia zajęciowa z podopiecznym w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności
- pojęcie i zasady kinezyterapii w terapii zajęciowej
- wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka
- organizacji pracy terapeuty zajęciowego w pracowni terapeutycznej oraz placówkach ochrony zdrowia i pomocy społecznej
- akty prawne dotyczące prowadzenia dokumentacji terapeutycznej w różnych placówkach
- rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej
- narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki podopiecznych oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
- działania z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów itp.
- programy komputerowe do dokumentowania pracy terapeuty zajęciowego
- czynniki wpływające na efektywność pracy z podopiecznym
- Czas trwania praktyki zawodowej:
Wymiar praktyki: 3 tygodnie/105 godzin.
- Miejsce odbycia praktyki:
Praktyka powinna odbywać się w stacjonarnych zakładach opieki zdrowotnej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub placówkach pomocy społecznej
- Warunki realizacji:
Program praktyki zawodowej należy traktować elastycznie, realizowane zadania powinny być dostosowane do specyfiki placówki. Nad przebiegiem praktyki zawodowej i jej realizacją czuwa opiekun praktyki.
Słuchacz ma obowiązek w czasie praktyki prowadzić dzienniczek praktyki, w którym powinien zapisywać informacje dotyczące stanowiska pracy praktykanta, zakresu wykonywanych czynności, godzin praktyki oraz własne wnioski. Zapisy w dzienniczku praktyk powinny być potwierdzone podpisem i pieczątką osoby odpowiedzialnej za realizację programu praktyk lub pracownika, który nadzorował w danym dniu słuchacza.
Opiekun praktyki dokonuje oceny umiejętności opanowanych przez słuchaczy podczas praktyki, na podstawie obserwacji sposobu wykonywania zadań, czynności, poleceń oraz sposobu prowadzenia dzienniczka praktyk.
Ocenę osiągnięć słuchacza należy przeprowadzać systematycznie, zgodnie ze znanymi słuchaczom, przyjętymi wcześniej kryteriami oceny określonymi na podstawie statutu szkoły.
Zakład organizujący praktykę po jej zakończeniu wystawia słuchaczowi zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki, według wzoru stanowiącego załącznik do umowy/porozumienia o odbywaniu praktyk zawodowych.
Zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki zawodowej może otrzymać słuchacz, który uczęszczał na praktykę w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia. Zaświadczenie powinno zawierać liczbę godzin odbytej praktyki wraz z oceną.
- Środki dydaktyczne:
Dostosowane do realizowanych zadań.
- Zalecane metody dydaktyczne:
Podstawową metodą nauczania będzie metoda instruktażu i ćwiczeń.
- Formy organizacyjne:
Praca indywidualna i grupowa.
- Formy indywidualizacji pracy słuchaczy uwzględniające:
Dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości i potrzeb słuchacza.