– Program praktyk – terapeuta zajęciowy semestr 3

Program praktyki zawodowej dla zawodu terapeuta zajęciowy

>> Pobierz dokument w .pdf -Terapeuta zajęciowy sem 3

Semestr III

 

  1. Cel praktyki zawodowej

Praktyka zawodowa ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych niezbędnych w zawodzie terapeuta zajęciowy.

  1. Cele szczegółowe

Po odbyciu praktyki zawodowej słuchacz:

  • uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologicznopedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności, wywiadu oraz innej dostępnej dokumentacji
  • analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego
  • określa sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • dobiera sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej dostosowane do potrzeb i możliwości podopiecznego
  • stosuje zasady komunikacji interpersonalnej w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • dobiera techniki aktywnego słuchania do rodzaju terapii
  • stosuje techniki aktywnego słuchania w kontaktach z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym
  • przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami związanymi z podopiecznym
  • analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu
  • prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego
  • interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego
  • rozpoznaje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych występujące u podopiecznego
  • analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych
  • określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego
  • ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny
  • sporządza diagnozę terapeutyczną podopiecznego
  • opracowuje diagnozę problemów, potrzeb i zasobów podopiecznego
  • dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach
  • określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości
  • proponuje zajęcia terapii zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego
  • pomaga podopiecznemu w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
  • określa sposoby korzystania ze sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i innych środków pomocniczych
  • pomaga podopiecznemu w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego
  • planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego

 

  1. Treści kształcenia w czasie praktyki zawodowej:
  • metody aktywizujące stosowane w terapii zajęciowej
  • zasady stosowania metod i technik w terapii zajęciowej
  • zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej
  • rodzaje i sposoby motywowania podopiecznych do pracy
  • rodzaje pracowni terapeutycznych i ich wyposażenie
  • regulamin pracy w pracowni terapii zajęciowej.
  • rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej
  • narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki podopiecznych oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej
  • działania z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów itp.
  • programy komputerowe do dokumentowania pracy terapeuty zajęciowego
  • czynniki wpływające na efektywność pracy z podopiecznym

 

  1. Czas trwania praktyki zawodowej:

Wymiar praktyki: 3 tygodnie/105 godzin.

 

 

  1. Miejsce odbycia praktyki:

Praktyka powinna odbywać się w stacjonarnych zakładach opieki zdrowotnej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub placówkach pomocy społecznej

  1. Warunki realizacji:

Program praktyki zawodowej należy traktować elastycznie, realizowane zadania powinny być dostosowane do specyfiki placówki. Nad przebiegiem praktyki zawodowej i jej realizacją czuwa opiekun praktyki.

Słuchacz ma obowiązek w czasie praktyki prowadzić dzienniczek praktyki, w którym powinien zapisywać informacje dotyczące stanowiska pracy praktykanta, zakresu wykonywanych czynności, godzin praktyki oraz własne wnioski. Zapisy w dzienniczku praktyk powinny być potwierdzone podpisem i pieczątką osoby odpowiedzialnej za realizację programu praktyk lub pracownika, który nadzorował w danym dniu słuchacza.

Opiekun praktyki dokonuje oceny umiejętności opanowanych przez słuchaczy podczas praktyki, na podstawie obserwacji sposobu wykonywania zadań, czynności, poleceń oraz sposobu prowadzenia dzienniczka praktyk.

Ocenę osiągnięć słuchacza należy przeprowadzać systematycznie, zgodnie ze znanymi słuchaczom, przyjętymi wcześniej kryteriami oceny określonymi na podstawie statutu szkoły.

Zakład organizujący praktykę po jej zakończeniu wystawia słuchaczowi zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki, według wzoru stanowiącego załącznik do umowy/porozumienia o odbywaniu praktyk zawodowych.

Zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki zawodowej może otrzymać słuchacz, który uczęszczał na praktykę w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia. Zaświadczenie powinno zawierać liczbę godzin odbytej praktyki wraz z oceną.

  1. Środki dydaktyczne:

Dostosowane do realizowanych zadań.

  1. Zalecane metody dydaktyczne:

Podstawową metodą nauczania będzie metoda instruktażu i ćwiczeń.

  1. Formy organizacyjne:

Praca indywidualna i grupowa.

  1. Formy indywidualizacji pracy słuchaczy uwzględniające:

Dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości i potrzeb słuchacza.

 

 

Wróć na górę